kordonek i szydeło_filet

Technika siatkowa

Moje szydełkowanie nie ma zbyt długiej historii, wciąż jeszcze tak wiele technik i możliwości jest przede mną do odkrycia. I dobrze, bo kiedy odkryję już i spróbuję wszystkiego … przerzucę się na druty 😉

Dziś przebliżę Wam troszkę jedną z najprostszych technik szydełkowania. Daczego najprostszych? Ponieważ wystarczy znać dwa rodzaje oczek, łańcuszek oraz słupek, by móc wyczarować przepiękne szydełkowe obrazy.

Jaz zrobić łańcuszek oraz słupek znajdziecie na stronie kursrękodzieła.pl, z której pochodzą poniższe zdjęcia.

1-oczko-lancuszka-640x408

 

4-slupek-640x268

W technice siatkowej łączymy okienka / kratki puste z wypełnionymi. Okienka puste to tak jakby nasze tło, zaś pełne – budują wzór.

Okienko puste – tworzymy naprzemiennie z dwóch oczek łańcuszka oraz jednego słupka, kiedy za słupkiem przerobimy dwa oczka łańcuszka, kolejny słupek wbijamy w odstępstwie dwóch oczek od poprzedniego słupka.

ws2

 

źródło: http://stockejk.blogspot.com/

Okienko pełne – to 4 słupki – 2 „graniczne” i 2 wypełniające kratkę; na zdjeciu poniżej powstanie jeszcze jeden słupek. Zauważcie, że słupki „graniczne” wbijamy w słupki z poprzedniego rzędu, zaś wypełniające – w zależności od tego, czy poniżej mamy pełną, czy pustą kratkę – albo w słupki, albo w środek pustej kratki.

pelneokienko2

 

źródło: http://stockejk.blogspot.com/

Każdy jednokolorowy wzrór haftu krzyżykowego możemy przerobić na wykres siatkowy. To w zasadzie nieograniczone pokłady przepięknych wzorów.  Można w ten sposób wyszydełkować niemal wszystko, zarówno delikatne firanki, jak i obrusy, poduszki, obrazy na ścianę, a nawet ubrania.

Poniżej kilka inspiracji, po kliknięciu w zdjęcie zostaniecie przekierowani do źródła.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

30487345

 

SAM_1069

 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

stylowi_pl_moda-damska_22896378

 

Na koniec jeszcze kilka wskazówek:

– najlepiej pracować cienką nitką;

– do nitki musimy dobrać odpowiednie szydełko, najlepiej cienkie, ponieważ im bardziej ścisłe oczka tym lepiej prezentuje się całość;

– crochet.pl radzi, aby nie stosować melażnowego kordonka, ponieważ nasz wzór stanie się nieczytelny, sama siatka melanżem wychodzi przecudnie;

– można pracować w rzędach i w okrążeniach

– jeśli nasza praca jest duża możemy początkowy łańcuszek przerobić z innego motka, wówczas nie musimy liczyć oczek łańcuszka, tylko kratki w kolejnym rzędzie, ewentualny nadmiar oczek można spruć, bądź dodać jeśli nam brakuje;

Dodam jeszcze, że to nie koniec możliwości jakie daje ta technika. Są jej przeróżne wariacje i kombinacje, które pokażę Wam w kolejnym wpisie. 🙂

Nie wiem jak Wy, ale ja – zakochałam się w tych siateczkach. Mam nadzieję, że już wkrótce będę mogłą pochwalić się jakimś dziełem.

Pozdrawiam

 

Edyta

 

  1. Moja ulubiona technika szydełkowa. Od niej zaczynałam i co jakiś czas wracam, szlifując umiejętności i wymyślając nowe projekty. Miło mi, że moje podusie stały się inspiracją. Pozdrawiam. 🙂

  2. Szydełkowa pasja Kaśki

    Prawie wszystkie moje firanki zrobiłam filetem, kilka bluzek, bardzo przyjemnie się dzierga ;). Dla mnie osobiście nigdy nie było problemem dodawanie kratek na końcach robótki ale wiem, że sporo osób ma z tym największy problem i przez to porzuca tą technikę. A szkoda, bo można zrobić piękne rzeczy.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>